یادداشت
گفتگو و گزارش

ضمن خدمت فرهنگیان ،در خدمت یا خیانت به فرهنگیان؟   

ضمن خدمت فرهنگیان ،در خدمت یا خیانت به فرهنگیان؟    
علوم انسانی و بسیاری از مفاهیم مربوط با آن دارای برداشتی متکثر گونه و به نوعی پلورال اند.مفهوم <آموزش ضمن خدمت >هم اینگونه هست و تعاریف متفاوت و متنوعی از آن عنوان شده است.آموزش ضمن خدمت آنگونه که جان اف می می گوید: آموزش ضمن خدمت عبارت است از بهبود نظامدار و پیوستهٔ استخدام‌شدگان از نظر دانش، مهارت‌ها و رفتارهایی که به رفاه آنان و سازمان محل خدمتشان کمک می‌کند. به این ترتیب هدف از آموزش ضمن خدمت، ایجاد توانایی بیشتر تولید، افزایش کارایی در شغل کنونی و کسب شرایط بهتر برای دست یافتن به مقامات بالاتر می‌تواند باشد (ابطحی، ۱۳۷۵). بی شک عبوراز دوره سنت و ورود به عصر مدرن باعث ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در سبک زندگی انسان ها و همچنین محیط پیرامون آن ها گشته است.این تغییرات و تحولات اساسی باعث شده که جنبه های مختلف و متفاوت زندگی بشر از این تغییرات مصون نمانند.مهاجرت های گسترده از روستاها باعث فربه شدن شهرها ، رشد سریع آنها ، احداث کارخانجات بزرگ ،و ایجاد ادارات بزرگ دولتی شد و این مهم موجب گشت که توجه به آموزش کارکنان مورد اهمیت قرار گیرد.طبیعتا کشورهای که به گونه ای زودتر در این مرحله تاریخی (دوره صنعتی و مدرن )گام نهادند زودتر به فکر آموزش کارکنان خود برای افزایش کارایی در شغل مربوطه و افزون گشتن توانایی های آنها شدند. کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا از جمله کشورهایی بودند که زودتر از دیگران به این مهم اندیشیدند.کورش فتحی در باب آموزش ضمن خدمت در ایران می گوید: در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، آموزش ضمن خدمت به صورت شاگرد-استادی وجود داشته است، اما آموزش ضمن خدمت به صورت امروزی و به شیوه مؤسسه‌ای تا اواسط دههٔ ۱۳۱۰ مطرح نبوده است. در سال 1314 در راه آهن مرکزی به نام «هنرستان فنی راه‌آهن» تأسیس شد .(برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان نوشته کورش فتحی واجارگاه (ص ۲۱).) بی شک دگرگونی های سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و....در کشور ما لزوم توجه به آموزش ضمن خدمت را بیشتر و ضروری تر می کذد تا اینکه در تهیه قانون استخدام کشوری مصوب 1345، فصل جداگانه‌ای به امر آموزش کارکنان اختصاص داده شد. آموزش ضمن خدمت فرهنگیان امری اساسی ،مهم و حیاتی بوده است .زیرا توانمند سازی علمی فرهنگیان ، فهم دانش مدرن و به کارگیری آن در محیط مدرسه برای تغییر و تحولات ریشه ای و بنیادین در جامعه ضروری است .آموزش و پرورش در ایران به اهمیت این توانمندهای  فرهنگیان پی برده است و در این راستا دوره های خدمت خدمتی ،سالانه در مدارس برای معلمان برگزار می شود. که باعث ایجاد تغییراتی در بینش و دانش آنها هم گشته است .ولی آنچه در این مقال محل نقد بر آموزش ضمن خدمت فرهنگیان است در چند مقوله آورده می شود و هر کدام را به گونه ای مختصر به آن می پردازیم. -تکرار مکررات : بسیاری از دوره های ضمن خدمت فرهنگیان تکراری ، کلی وبه نوعی در حد اطلاعات عمومی هستند .خیلی از این دوره ها را فرهنگیان در دانشگاه فرهنگیان گذرانده اند یا از طریق رسانه های عمومی هر روزه مورد بحث قرار می گیرند. -پولی شدن امر آموزش: این مقوله بسیار مهم و به نوعی مهم ترین و اساسی ترین نقد بر دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در حال حاضر است . تبین و واکاوی این مقوله نیاز به دیدی کلی و ساختارشناسانه بر امر پولی شدن آموزش در ایران دارد .بلایی که کل آموزش ایران را به خود مبتلا کرده است. همه دولت ها بعد از جنگ به گونه ای افسار گسیخته به خصوصی سازی در حوزه اقتصادی نظر داشته اند وآن را دنبال کرده اند .در این بین دو نهاد مهم دانشگاه و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نبوده اند .نهاد دانشگاه امروزه در ایران به عنوان منبع درآمدی هنگفت برای عده ای شده است این روند هم اکنون هر چند با ابعاد کوچکترولی با شتاپ در آموزش و پرورش ،برخلاف اصل سی قانون اساسی ایران در حال دنبال شدن است.همانگونه که دانشگاه ها عادت به پول گرفتن از دانشجویان کرده است و امروز بالای 70درصد دانشجویان در ایران پول می پردازند این تفکر(پول گرفتن به هر نوعی) در حال حاضر همانند ماری خزنده آرام و آرام قصد ورود به وزارت آموزش و پرورش را دارند .دوره های ضمن خدمت فارغ از کیفیت برگزاری آنها برای سازمان ها ،نهادها و مافیایی به عنوان منبعی درآمد محسوب می شود. امروزه نهاد های از طریق فضای مجازی و با هدف کسب پول درحال برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای فرهنگیان هستند که اگر فکری در این باب اندیشده نشود باعث می شود اصولا ماهیت این دوره ها به کل بی معنی و بی محتوا شود. در باب این مقوله نیاز به علت یابی و موشکافی بسیار عمیق و ساختاری هست که در این مقال نمی گنجد. -اجبار نرم در شرکت در دوره ها در باب امر آموزش ضمن خدمت، فرهنگیان از یک طرف آزادند که در این دوره ها شرکت نکنند، ولی با تاثییر این دوره ها بر ارتقای جایگاه معلمان و ارزشیابی های سالانه فرهنگیان ،آنها مجبورند که در این دوره ها شرکت کنند. -اشاعه فرهنگ تقلب در بین فرهنگیان دوره های ضمن خدمت معمولا در ادارات مربوطه و در محیطی شلوغ برگزار می شوند.مکان برگزاری این دوره ها هم از بعد کمیت و هم کیفیت برای برگزاری این آزمون در سطحی بسیار نازل است، که موجب می شود افراد بسیاری در یک سالن یا گاها نمازخانه ادارات در کنار هم بنشینند و این باعث شود افراد به صورتی گروهی در کنار هم نشسته و جواب ها را با مشورت هم و گاهی روی پاسخنامه های که از قبل تهیه گشته بزنند.این خود موجب می شود که معلمی که باید فرهنگ عدم تقلب را بین محصلان خود اشاعه دهد ،خود به این بلا مبتلا شود. البته نقد بر آموزش ضمن خدمت فرهنگیان باید به گونه تبار شناسانه مورد کنکاش قرار گیرد ،و این خود در این مقال نمی گنجد.نباید این نقدهای که بر آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در ایران اکنون می شود ما را از اهمیت بسیار حیاتی امر آموزش کارکنان دور کند بلکه باید بر راهکارهای عملی و کاربردی که برای پربار شدن این امر ممکن است ،تاکید ورزید.
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 peymansalehi 1396/9/25 1:0:34

    باسلام خدمت همشهری عزیزم اوحدی نیا وقتی دیدید سایه انسان های کوچک در حال بلند شدن است... بدانید آفتاب سرزمین شما در حال غروب کردن است... سرزميني كه متفكرانش بيكار باشند و بیسوادانشان شاغل مشاورانش بيمار باشند، و وكلايش ساكت؛ جوانانش دل مرده باشند، و سالخوردگانش بلند پرواز: مردانش لحن زنانه داشته باشند، و زنانش ژست مردانه؛ اغنيايش دزدي كنند، و فقرايش كارگري با حقوق بخور و نمیر؛ صادراتش فيلسوف باشد، و وارداتش مواد مخدر، قبرهايش خريده شوند، و مغزهايش فروخته؛

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها